adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (13)

In Designeri si Arhitecti, Eseuri si idei altfel, Romania Mea

Romanian Design Week 2013. Despre design, despre a simți românește

Când auzi cuvântul design, ce-ți vine în minte prima dată? Design interior, design industrial sau de produs, graphic design, fashion design? Despre toate acestea, dar mai ales design românesc, ai ocazia să afli pe romaniandesignweek.com, în cazul în care n-ai apucat să vezi expozițiile sau să iei parte la evenimentele derulate în spătămâna 20-26 mai sub egida Romanian Design Week. Eu am fost la expoziția principală de la Palatul Știrbei de pe Calea Victoriei 137 (deschisă până duminică 26 mai ora 22) și mi-a plăcut mult ce am văzut. Este un pas important de conștientizare a faptului că obiectele, fie ele și cele mai banale, cum ar fi lămpile, scaunele sau mesele, sunt create de cineva, iar acești oameni se numesc designeri. Cât de românește simt ei și ce beneficii ai de pe urma muncii lor? Ei bine, înainte de asta am să încerc să te lămuresc asupra designului în general și apoi hotărăște tu dacă designul, și în special cel românesc, îți face viața mai frumoasă.

Masa Primo din mai multe module creata de Simplexio expusa la Romanian Design Week 2013

Masa Primo din mai multe module creata de Simplexio.ro expusa la Romanian Design Week

Da, vezi, cum scriam mai sus, sunt multe domenii în care cuvântul design este prezent. Acum îți scriu ție, cel care pe acest blog dai peste termeni precum design interior sau design de produs și îți spun din start că nu trebuie să te simți aiurea că nu cunoști diferențele între variatele domenii ale designului. Definiția designului, care mie îmi place cel mai mult, este optimizarea funcției prin formă. De ce? Pentru că mă aștept ca un obiect de uz curent să aibă o formă inedită, evident creată de un designer, dar prin acea formă să-mi facă viața mai ușoară, obiectul să fie mai facil de folosit. Dar ce te faci când dai peste graphic design? Cu ce te ajută asta? Ok, hai să aprofundăm termenul design și apoi îți vei da seama.

Masa si scaune create de 201 Design Studio prezentate in cadrul Romanian Design Week 2013

Masa si scaune create de 201 Design Studio prezentate in cadrul Romanian Design Week 2013

În cartea Design Handbook editată de Taschen autorii Charlotte & Peter Fiell reușesc să facă un rezumat excelent asupra conceptelor, materialelor și stilurilor ce creionează evoluția designului de-a lungul timpului. Și îți spun despre carte ca să n-ai impresia că știu eu, așa din eter, care e treaba cu designul. Știu lucruri din cărți și din propria experiență, iar în cartea citată ni se explică foarte clar faptul că designul este strâns legat de viața oamenilor, deci de perioade de timp clare. Și cum e viața oamenilor? Ce o influențează? Păi clar contextul social cu a sa politică, economie, cultură și tehnologie. Nu poți vorbi despre design fără ai în vedere perioada istorică. Partea frumoasă este că designerii, așa cum spune Karim Rashid în cartea sa Design your self, vorbesc despre viitor, față de artiști care vorbesc despre prezent. Și toate acestea în timp ce noi, oamenii de rând, trăim mai mult în trecut (mulți dintre noi folosim sintagma – pe vremea mea, recunoști, da?).

Masa si bancheta create de Agnes Lukacs expuse in cadrul Romanian Design Week 2013

Masa si bancheta create de Agnes Lukacs expuse in cadrul Romanian Design Week

Termenul de design a apărut la începutul secolului XX, după 1919, când arhitecții renumiți au simțit necesitatea de a reconcilia idealismul social cu realitatea comercială. Adică se dorea ca toți oamenii să beneficieze de noile materiale și de noi produse (deci un ideal social), dar asta presupunea ca obiectele să aibă un preț acceptabil și să poată fi produse în volume mari pentru ca fabricanții să scoată profit (și asta ține de o realitate comercială). După cel de-al Doilea Război Mondial, când nenumărate materiale folosite în industria militară au rămas în fabrici, arhitecți și ingineri geniali au întrevăzut posibilitatea de-a oferi oamenilor obiectele de care aveau nevoie la prețuri mici și realizate din materiale neconvenționale la acea vreme. Dacă până atunci multe obiecte pentru uz zilnic se făceau în mici ateliere și făbricuțe de către meșteri pricepuți, dintr-o dată necesarul de obiecte, de la veselă la mobilă, a crescut odată cu aglomerarea orașelor. Nici atelierele nu mai făceau față, deci era nevoie de producție în masă.

Masa Cookie Table creata de Alexe Popescu si scaunul tri.foi. creat de Ruxandra Sacalis expuse in cadrul Romanian Design Week 2013

Masa Cookie Table creata de Alexe Popescu (alexe.ro) si scaunul tri.foi. creat de Ruxandra Sacalis expuse in cadrul Romanian Design Week 2013

Și așa au apărut vesela din metal, plastic și sticlă, scaunele din tuburi metalice, mobila din placaj, lămpile din plastic, electrocasnice din baghelită. În această era a producției în serie a apărut designul industrial și designul de produs. Asta însemna că designerul găsește o formă inedită perfectă pentru a fi multiplicată din materiale ieftine și cu tehnologiile disponibile. Rezultatul dorit? Un produs care să arate bine, să fie perfect funcțional și să coste puțin. Normal că la acest curent a apărut și reacția contrară. Unii designerii au simțit nevoia să transmită propriul lor mesaj. Așa au apărut birourile de design independente, iar la ele apelau firmele care s-au trezit că produceau aceleași lucruri, deci aveau nevoie să fie recunoscute prin produse deosebite. Și așa s-a ajuns ca firmele producătoare să-și dorească să transmită prin produsele lor mesajele care le făceau mai ușor de recunoscut în fața publicului cumpărător.

Obiecte create de CareCutare expuse  in cadrul Romanian Design Week 2013

Obiecte create de CareCutare.ro expuse in cadrul Romanian Design Week 2013

Și când vrei să transmiți mesaje despre produsul tău cum o faci? Poți avea un produs excepțional creat de un designer, dar mai departe cum comunici asta? Vezi? Așa a apărut brandingul, deci publicitatea și implicit graphic designul. Trebuiau să aibă un logo, un brand care să nu semene cu cel al competiției, să aibă niște culori specifice, numai ale lor, să producă imagini și filme, spoturi de reclamă prin care să fie transmise valorile firmelor, companiilor etc. Mai departe și arhitectura birourilor sau magazinelor  trebuiau să reprezinte firmele, nu? Deci, se apela la designeri de interior. Și, dacă își doreau să iasă din anonimat, cumpărau haine de la fashion designeri, nu și le mai făceau la croitor. Și uite cum am ajuns să-ți exemplific domeniile designului: design interior, design industrial, design de produs, graphic design, fashion design. Iar azi sunt mult mai multe (web design, eco design, communication design etc.).

In centrul expozitie de fotografie piesa de mobilier semnata de Ciprian Manda Silva I artis in cadrul Romanian Design Week 2013

In centrul expozitie de fotografie piesa de mobilier semnata de Ciprian Manda Silva I artis in cadrul Romanian Design Week 2013

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (18)

Acum, ce înseamnă design românesc? Trăim vremuri istorice, crede-mă! Designul românesc se naște sub ochii noștri și se întâmplă fie ca o recuperare a valorilor noastre tradiționale (de unde motivele și formele tradiționale românești, piese din materiale naturale, brute – ca de la țară), fie ca o tentativă de a ne alinia în trendurile internaționale, designerii noștri încercând să găsească și să primească aprecierea peste granițele țării, în societățile deja obișnuite cu designul (de unde formele futuriste, materialele și soluțiile eco, denumirile în limba engleză etc.). Și tu, ca român, care ai mobilă din PAL melaminat acasă, care muncești toată ziua și nu mai apuci să citești vreo carte sau să mergi la vreun spectacol din lipsă de timp sau de bani, cum consumi designul? La ce ți-ar folosi?

Conceptul de casa Momi si biblioteca Plai create de Republic of Architects prezentate la Romanian Design Week

Conceptul de casa Momi si biblioteca Plai create de Republic of Architects.com prezentate la Romanian Design Week

La noi designul este o chestiune de departajare socio-economică. Designerii noștri n-au fonduri, așa că produc puțin și scump, deci cine cumpără design românesc? Sunt cei care îl înțeleg și și-l permit. Pe noi, românii de rând, designul românesc ne ajută ca să ne stabilim reperele. Cum zicea Karim Rashid: designerii vorbesc despre viitor. Da, degeaba zici tu că lampa Ancăi Fetcu nu-ți spune nimic sau mobila făcută de Ciprian Manda pare aiurea că e din crăci de copac, dar aceste creații definesc următorul deceniu. Ele sunt etalon nu doar pentru noi oamenii de rând, ci și pentru următoarea generație de designeri și pentru producătorii de la noi.

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (37)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (38)

Piesele de design românesc vin să dea acea tușă inconfundabilă caselor, dar și imaginii noastre. Când porți o haină creată de un designer român nu doar că ai ales să fii diferit și special, ci ai ales să-ți susții apartenența la propria cultură, la țara în care te-ai născut și trăiești. E mai ușor să spui că-ți pasă de România și crezi în viitorul ei pentru copii tăi, când ești îmbrăcat cu hainele create de Lana, decât dacă ești branduit cu Chanel, Dior sau Prada :). Când vei spune asta, vei fi și crezut pentru că ținuta ta o expune pe șleau. E mai ușor să fii crezut când spui că afacerea ta e 100% cu capital integral românesc când în biroul firmei tale, unde te lauzi cu capitalul autohton, ai o piesă semnată de un designer român sau măcar o lucrare a unui artist român.

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (31)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (32)

De partea cealaltă, dacă ar fi să le cer ceva designerilor români le-aș cere în primul rând să-și denumească piesele și creațiile în limba română sau măcar și în limba română. Le-aș mai cere să afle ce-și doresc românii, să facă mai multă cercetare de piață și mi-aș dori să explice mai mult demersul lor – de ce creează și pentru cine o fac. Dar dincolo de asta, e important că s-a făcut primul pas: Romanian Design Week.

O expoziție principală excepțională, pe bune, cum numai în capitalele designului european am văzut. O săptămână vibrantă în care am fost mândră să fiu contemporană cu această generație fantastică de oameni creativi pe care organizatorii Romanian Design Week i-au pus în lumina reflectoarelor. Nu trebuie să înțelegi, ca simplu consumator, nimic în acest moment. Dă-ți doar voie să simți că datorită acestor tineri designeri și creativi români ești pe picior de egalitate cu orice european în materie de talent și idei ingenioase. Tot ceea ce poți face, ca simplu consumator, este ca de acum înainte când mergi în magazine să întrebi: cine este designerul? Cu acest banal exercițiu vei afla foarte multe. Garantez pentru asta!

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (26)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (29)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (30)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (28)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (19)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (20)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (14)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (16)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (15)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (7)

Lampa Roca (stanga sus) design Atelier A4 si lampa Terrier (verde) design Anca Fetcu. Piese din portelan (centru) designeri Madalina Andronic si Claudiu Stefan

Lampa Roca (stanga sus) design Atelier A4 si lampa Terrier (verde) design Anca Fetcu. Piese din portelan (centru) designeri Madalina Andronic si Claudiu Stefan

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (12)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (13)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (21)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (23)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (24)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (25)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (3)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (1)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (4)

adelaparvu.com despre Romanian Design Week 2013 (5)

Death by diamons and pearls un proiect Carioca prezentat in cadrul Romanian Design Week 2013

Death by diamons and pearls un proiect Carioca prezentat in cadrul Romanian Design Week

Death by diamons and pearls un proiect Carioca prezentat in cadrul Romanian Design Week 2013

Death by diamons and pearls un proiect Carioca prezentat in cadrul Romanian Design Week

Death by diamons and pearls un proiect Carioca prezentat in cadrul Romanian Design Week 2013

Death by diamons and pearls un proiect Carioca prezentat in cadrul Romanian Design Week

Death by diamons and pearls un proiect Carioca prezentat in cadrul Romanian Design Week 2013

Death by diamons and pearls un proiect Carioca prezentat in cadrul Romanian Design Week

Un raspuns pentru Romanian Design Week 2013. Despre design, despre a simți românește

  1. […] sau sustenabile pentru a crea produse de excepție adaptate stilului de viață contemporan. De la masa Primo Simplexio creată cu ajutorul softurilor de design parametric, căștile bluetooth concepute de […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *